”Tusind tak for Peters mindekoncert. Det var et fantastisk arrangement, der bragte os så fint igennem Peters mange år i musikken. Jeg fik både grint og grædt: Jeg har hørt Peter og hans mange konstellationer gennem de sidste 50 års tid, så for mig var det også at opleve en del af mit eget liv. ”
Sådan skrev en af de 200 gæster, der mødte frem til mindekoncerten for min mand Peter Abrahamsen søndag den 26. Januar 2025 i den smukke store sal i Arbejdermuseet.
For musikerne, for gæsterne såvel som for de nære venner og os i familien var det én stor varm omfavnelse og en uforglemmelig eftermiddag med fejring af den musik, Peter selv spillede, og den, som han hjalp andre til at realisere.

Den faste stok som solid baggrund

Som hustru er det svært at beskrive den store glæde, det var at møde alle de mennesker, som Peter har berørt gennem tiden, såvel i salen som i backstage. Jeg vil begrænse mig til at sige TAK til alle for at bidrage til denne fest, som på en måde var et punktum, men måske snarere en form fyrværkeriopsendelse af musik til glæde i mange år fremover.
Vi lagde ud med en fællessang, ”Det regner på mit tag”, så alle kunne varme stemmerne op. Janne Lærkedahl sang for og Leif Ernstsen spillede harmonika. På scenen var hele Peters faste stok, Ole Bendix på guitar, Kristian Lassen på trommer, Bo Liengaard på bas og Torben Kjær på piano.
Herefter fulgte en lang række kunsterne, som hver gav et eller to numre med relation til Peter, der selv debuterede i 1958 som 16-årig som Danmarks svar på skifflekongen Lonnie Donegan. Peter fortsatte som en af de tidlige rockstjerner, indtil han valgte at gå bag scenen og fremme andre kunstnere:

Lasse og Matilde

Først tog vi helt tilbage til 1960erne med Lasse Helner, der fortalte, hvordan Peter i 1965 havde opfordret ham til at stille op til Danmarksmesterskaberne i Beat, som det hed dengang. Det kastede en tredjeplads og en pladekontrakt af sig, og førte også til en turne i Tyskland, som Lasse kun kunne komme på, fordi Peter iført pænt herrejakkesæt tog ud til Lasses far og overtalte ham til at give den læreruddannede søn lov til at tage af sted. Lasse spillede et nummer af The Baronets med Jesper Haugaard på kontrabas. Nummeret var “Treat me right”, af Lasse Helner /Frank Lauridsen.
Matilde Bondo kom med på scenen og fortalte om tilblivelsen af Pigesind af Tove Ditlevsen og mødet med Lasse, som skrev musikken – et møde, der blev til meget mere end musikken. De tos samarbejde markeres med en 50 års jubilæumskoncert senere i foråret . De spillede “Sovende pige”, Tove Ditlevsen/Lasse Helner.

Jens Folkesanger

Jens Glindorf Christensen, også kendt som Jens Folkesanger fortalte, hvordan Peter i 1981 midt under indspilningerne til Jens´ og Erik Grips ”200 gr blandede” havde givet en nyskrevet sang til Jens, nemlig ”Før det er for sent”. Peter var ikke selv udøvende på dét tidspunkt, og nummeret indspillede han først selv fem år efter i 1986. Nummeret er blevet spillet på så mange festivaler og tillidsmandskurser, at flere i salen kunne fortælle, at de havde mødt hinanden til denne melodi.

Janne Lærkedahl

Janne Lærkedahl sang så ”Godnatvalsen”, tekst og musik Peter Abrahamsen, en sang, som er skrevet ned efter en koncert i Kolding, på hotellet Saxildhus, der havde en bar i kælderen, der hed Saxen. Man ”sad i Saxen”… og nummeret er altid blevet sunget med forskellige navne på Peters medspillere flettet ind. Bagved Janne blev samtidig vist en lang række af de orkesterkonstellationer, som Peter har dannet undervejs.

Leif og Bente

Leif Ernstsen og Bente Kure overtog med sangen ”Sommer”, med tekst af Sigfred Pedersen og musik af Bente. Den indgik i et mangeårigt samarbejde omkring en Sigfred Pedersen cabaret, som også engang er blevet indspillet for et live publikum.

Rikke Bruhn og Thue Lundgaard

Efter de to kom Rikke Bruhn, der fortalte, hvordan hun for en del år siden blev ringet op af en mand, hun overhovedet ikke vidste, hvem var – nemlig Peter. Han havde hørt hendes demobånd blive afspillet af en lydmand, mens Bell Pepper havde stillet op på et koncertsted i Aalborg. Gennem lydmanden fandt Peter frem til Rikke og tilbød med hende øjeblikkeligt at lave en plade, fordi hun har en fuldstændig forrygende stemme. Rikke havde guitaristen Thue Lundgaard med sig på scenen, præcis som han var med på demobåndet. Ikke et øje var tørt, da Rikke sang ”Rose, skal vi danse” af Peter Abrahamsen/Erik Grip, lige efter at hun havde sunget ”Lys og varme” , skrevet af Åke Alexandersen/ Åke Alexandersen/Lars Lilholt/Hans Lauge.

Ditte Scharnberg

Efter pausen tog Ditte Scharnberg ordet. Peter turnerede i mange år med Ditte og Arne Scharnbergs far, Carl Scharnberg, der skrev de stærkeste tekster om og til arbejderklassen. Peter har lavet flere LPer med Carls tekster, og efter at Ditte havde læst et smukt digt op til Peter, som Carl har dedikeret til Peter, sang hele salen Carl Scharnbergs ”Dag efter dag har vi lært det” som fællessang.

Pia Raug

Således godt varmet op fortsatte perlerækken med Pia Raug, der først og fremmest gav en tåresplintrende udgave af Inger Christensens digt ”Som sand der forsvinder” fra LPen ”det”, og dernæst fik os til at synge med på en helt ny sang, ”Flaget”, der hylder vores flag og forskelligheder. Det var Peter, som i sin tid opfordrede Pia til at sætte musik til Inger Christensen, og det førte til et årelangt samarbejde med en bred vifte af plader på Exlibris.

Stanley Samuelsen

Peter har rejst en del gange op til Færøerne, og på en af turene hørte han Sankt Olai-festende færinger synge ”Blue Eyes crying in the rain”, troede han. Det var imidlertid ”Fagra Bloma”, som Stanley Samuelsen nu kom på scenen for at synge med den smukke færøske tekst af Poul F Joensen. Var man ikke allerede rørt til tårer, blev de fleste i salen det af Stanleys på en gang sprøde og kraftfulde udgave.

Michael Vesterskov

Som den færøske sang udtrykker den portugisiske fado også længslerne over bølgen blå. Peters forkærlighed for fado blev udtrykt af Michael Vesterskov, der med stor indlevelse sang ”Forårssvalen”, en af de store fadosange, som portugiseren Carlos do Carmo har skrevet, og som Luis Monteiro har hjulpet med at oversætte til dansk.
Michael fortsatte i sporet med sin egen ”Længslernes alle”, som kom fra en LP, han til sin store overraskelse uden store forhandlinger med Peter havde fået udgivet på Exlibris.

Søren Krogh

Før det allersidste nummer kom Søren Krogh på scenen og fortalte om sine forhandlinger med Peter om Knuth Becker LPen Silhuetter, hvorfra han sang ”To barnesko”. Den underfundige Krogh, som selv har udgivet en Jeppe Aakjær CD, afsluttede koncerten med først at fortælle, at han var blevet opfordret til at synge ”Skuld’ gammel venskab rein forgo” på jysk, men havde vægret, og dog ændret mening. Første vers blev sunget på ravjysk fra Sørens egn, mens alle de medvirkende kom på scenen og istemte samme sang, men nu med Peters udgave i brostensdialekt.

En fuldstændig uforglemmelig eftermiddag.
Tak alle sammen.
Og med Peters afskedssalut fra utallige koncerter: ”Godnat og sov godt”.

Abelone

PS: Folketidendes journalist Lars Hovgaard var på pletten og lavede denne reportage fra koncerten:
https://folketidende.dk/guldborgsund/lokal-musikalsk-ildsjael-blev-mindet-og-hyldet#slide0

Og det samme var Rootzones Lissen Jakobsen, der skrev denne artikel.

Koncerten er gennemført med støtte fra KodaKultur, Dansk Artistforbund, Dansk Musikerforbund og Københavns Kommunes musikudvalg.
Tak til Arbejdermuseet, Edition Wilhelm Hansen og Exlibris.